SUs bibliotek har gjort en överenskommelse med PLOS så att vi nu inte behöver betala Article processing Charges (APC) vid publicering i en av PLOS tidskrifterna. Det täcks alltså centralt från våra avgifter till biblioteket och vi ska då förstås inte betala dubbelt. Jag misstänker att inte alla sett denna information och i alla fall inom biologi publiceras ju mycket i dessa tidskrifter, men kanske också kemi och geo/miljö, så vidarebefordra gärna den informationen. Jag skickade ut följande text på MBW, kopiera gärna hela eller delar.

SU library has now an agreement with PLOS (Public Library of Science) to publish open access without any extra APCs (article processing charges), as SU is already covering this for you, so you should not pay this once again from your grants. For more information and how to get the discount, see: http://su.se/english/library/about-us/press-information/2.42247/new-agreement-with-plos-public-library-of-science-1.368783

Make sure to always check at SU library web site before you pay any APCs if SU has an agreement. The library is negotiating very aggressively with many publishing companies to reduce these costs, and you should always make sure not to pay more than necessary.